روز جهانی مددکاری اجتماعی

 

 

یاری‌رساندن به نیازمندان و تلاش برای زندگی کسانی که با آسیب‌های اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‎‌کنند، از انسانی‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی است که کسی می‌تواند به‌عنوان شغل برگزیند.

گرچه از روزگاران دور بشر برای حفظ زندگی اطرافیانش چنین کارهایی را انجام می‌داده اما با پیچیده‌شدن زندگی در روزگار کنونی، کمک به هم‌نوعان هم به کاری تخصصی تبدیل شده است. برای گرفتن دست نیازمندان مسائل بسیاری را باید در نظر گرفت که تحلیل و بررسی آنها از عهدۀ یک خیّر بر نمی‌آید.

این همان نقطه‌ای است که ضرورت وجود مددکاری اجتماعی احساس می‌شود، زیرا مددکاری اجتماعی علاوه بر کمک به رفع مشکلات نیازمندان، زمینۀ توانمندی آنان را نیز فراهم میکند و به این ترتیب می‌تواند نجات‌بخش زندگی افراد باشد.

روز جهانی مددکاری اجتماعی زمانی برای و ارج‌نهادن به تلاش‌های مددکاران اجتماعی است. این روز هر سال در سومین سه‌شنبه ماه مارس گرامی داشته می‌شود و سخت‌کوشی، صبوری و انسان‌دوستی آنان را می‌ستاید.

در این روز، یک سازمان بین‌المللی از مددکاران از عدالت اجتماعی، حقوق بشر و توسعۀ اجتماعی و ترویج بهترین شیوه‌های مددکاری اجتماعی حمایت می‌کند. مددکاران اجتماعی نقش‌ مهمی در جوامع ایفا و نیازها و چالش‌های جامعۀ خود را ارزیابی می‌کنند. به عنوان یک مدافع به جای مشتریان خود صحبت می‌کنند و منابعی را که آنان برای بهبود زندگی خود نیاز دارند، در دسترسشان قرار می‌دهند.

در ادامه می‌خوانید:

مددکاری اجتماعی

 

تاریخچۀ روز جهانی مددکاری اجتماعی

نخستین بار  فدراسیون بین‌المللی مددکاران اجتماعی (I.F.S.W.) بود که روز جهانی مددکاری اجتماعی را مطرح کرد. این فدراسیون از سال 1983 به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی و غیردولتی مددکاران اجتماعی، با سازمان‌های دیگر برای کمک به همکاری‌های بین‌المللی و به رسمیت شناختن دستاوردهای مددکاران اجتماعی در سطح جهانی همکاری کرده است. فدراسیون و اعضای ثبت شدۀ آن برای عدالت اجتماعی، حقوق بشر و توسعۀ اجتماعی فراگیر و پایدار از طریق ترویج کار اجتماعی تلاش می‌کنند.

انجمن ملی مددکاران اجتماعی هم (N.A.S.W) بزرگ‌ترین سازمان عضویت مددکاران اجتماعی حرفه‌ای در جهان است. N.A.S.W پلتفرم رشد و توسعۀ حرفه‌ای اعضای خود را به حفظ استانداردهای حرفه‌ای مددکاری و پیشبرد سیاست‌های اجتماعی صحیح تشویق می‌کند.

روز جهانی مددکاری اجتماعی این ایده را تقویت می‌کند که همۀ ما به هم وابسته هستیم و آیندۀ ما به مشارکت هر فرد در ساختن آینده‌ای عادلانه بستگی دارد. همه می‌توانند برای روز جهانی مددکاری اجتماعی گرد هم آیند، از جمله مددکاران اجتماعی، سازمان‌های شریک، و کسانی که به آینده اهمیت می‌دهند تا دنیای ما را به سمت بهتر تغییر دهند.

 

روز جهانی مددکاری اجتماعی سال 2023

هر سال در روز جهانی مددکاری اجتماعی بر موضوع مشخصی تأکید و دربارۀ آن تبادل نظر می‌شود. به عنوان مثال در سال 2020 «ترویج اهمیت روابط انسانی»، در سال 2017 «ارتقای جامعۀ و پایداری زیست‌محیطی» و در سال 2015 «ترویج کرامت و ارزش مردم» برای روز جهانی مددکاری اجتماعی انتخاب شده است.

روز جهانی مددکاری اجتماعی امسال هم مانند هر سال در سومین سه‌شنبۀ مارس برگزار می‌شود و مطابق برنامه‌های ده سالۀ مشترک بین سه سازمان مرجع یعنی فدراسیون بین‌المللی مددکاران اجتماعی، انجمن آموزشگاه‌های مددکاری اجتماعی و شورای بین‌المللی رفاه اجتماعی شعار «احترام به تنوع، از طریق اقدام اجتماعی مشترک» برای آن انتخاب شده است.

 

 

روز جهانی مددکاری اجتماعی سال 2023

مددکاری اجتماعی چیست؟

مددکاری اجتماعی، حرفه‌ای است که هدف آن، بهبود وضعیت کلی جامعه به‌ویژه کمک به اقشار آسیب‌دیده است. ویژگی متمایز این شغل آن است که هم‌زمان بر فرد و محیط و همچنین به عدالت اجتماعی توجه و تمرکز می‌کند.

به عبارت دیگر، مددکاران اجتماعی علاوه بر بررسی عوامل درونی و روانی فرد به عوامل بیرونی مؤثر بر او مانند محیط فردی، اجتماعی، خانوادگی، تاریخچه خانوادگی، روابط فرد با دیگران و… نیز توجه دارند.

مددکار اجتماعی هم کسی است که با استفاده از دانش نظری و عملی خود به افراد دارای مشکل کمک می‌کند تا آنان بتوانند به استقلال و آرامش دست یابند.

 

 

جدول زمانی

1898؛ اولین کلاس مددکاری اجتماعی در دانشگاه کلمبیا برگزار شد.

1931؛ جین آدامز، پیشگام مددکاری اجتماعی، یکی از اولین زنانی است که جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرد.

دهۀ 1940؛ فرانسیس پرکینز که مددکار اجتماعی بود به عنوان نخستین زن به کابینۀ رئیس جمهور ایالات متحده راه یافت.

1998؛ حرفۀ مددکاری اجتماعی صدمین سال پدیدآمدن خود را جشن می‌گیرد.

 

 

چگونه این روز را گرامی بداریم؟

از مددکاران اجتماعی تجلیل کنید

در روز جهانی مددکاری اجتماعی حتماً به مددکاران اجتماعی جامعۀ خود توجه کنید. در مورد دستاوردهای آنها در رسانه‌های اجتماعی صحبت کنید و در مورد علت‌های علاقۀ آنها به این حوزه بیشتر بدانید.

در نمایشگاهی شرکت کنید

برای اطلاع از فرصت‌های شغلی در یک نمایشگاه شغلی شرکت کنید. اگر علاقه‌مند به تبدیل شدن به یک مددکار اجتماعی هستید، درباره دوره‌هایی که می‌توانید در آنها ثبت نام کنید بیشتر بدانید.

تجربیات خود را به اشتراک بگذارید

اگر مددکار اجتماعی هستید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. روز جهانی مددکاری فرصتی عالی برای به اشتراک‌گذاشتن تجربه ارزشمند شغل و تشویق افراد بیشتری برای پیگیری آن است.

 

چگونه این روز را گرامی بداریم؟

 

5 واقعیت در مورد مددکاری

تحصیلات ضروری است

برای تبدیل‌شدن به یک مددکار اجتماعی حرفه‌ای، به مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترای این رشته به اضافه حداقل تعداد ساعت کار میدانی تحت نظارت نیاز دارید.

مددکاران به افراد زیادی کمک می‌کنند

مددکاران اجتماعی به افراد در تمام طبقات و مراحل زندگی کمک می‌کنند؛ آنان از کودکان تا سالمندان را تحت حمایت خود قرار می‌دهند و افراد برای گرفتن فرزندخوانده تا دریافت مراقبت از آسایشگاه می‌توانند به مددکاران اجتماعی مراجعه کنند.

 

 

چرا روز جهانی مددکاری اجتماعی مهم است؟

مردم را دور هم جمع می‌کند

هدف این روز جهانی گرد هم آوردن مردم و ایجاد عدالت اجتماعی برای نسل‌های فعلی و آینده است.

فرصت‌های شغلی هیجان‌انگیز

روز جهانی مددکاری فرصت‌های شغلی متنوعی را ارائه می‌دهد. یک حرفۀ طولانی مدت در مددکاری اجتماعی می‌تواند بسیار مفید باشد.

مردم را به نیکی ترغیب می‌کند

این روز یادآوری عالی برای انجام کارهای خوب و سازنده در جامعه است؛ زیرا حتی رسیدن به یک هدف اجتماعی می‌تواند برای جامعه مفید باشد.

 

 

نیکان و مددکاری اجتماعی

مؤسسۀ خیریۀ نیکان ماموت به عنوان حامی خانواده از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود، همکاری به مددکاران اجتماعی را آغاز کرد. بدون تجربه و مهارت مددکاران، کمک به نیازمندان ممکن نیست. مددکاران نیکان، در همۀ مراحل شناسایی مددجو، بررسی مشکلات او و رساندن کمک فعال هستند و کمک می‌کنند، خدمات معیشتی، درمانی، اشتغال و تحصیلی را به موقع و درست به دست خانواده‌های نیازمند برسد. شرح این خدمت‌رسانی را می‌توانید در اینستاگرام نیکان بخوانید.

خیریۀ نیکان ماموت و جمع پرتلاش مددکارانش شنوای مسائل و مشکلات مددجویان هستند و رفع آنها را مجدانه پیگیری می‌کنند. نیکان روز جهانی مددکاری اجتماعی را به همۀ مددکاران تبریک می‌گوید و برای همۀ آنان به مردم برای داشتن یک زندگی بهتر تلاش می‌کنند، آرزوی سلامتی و بهروزی دارد.

نظرات

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
نام و نام خانوادگی
موبایل
نظر شما