روز جهانی سلامتی زنان

سلامتی زنان چقدر اهمیت دارد؟ یا بهتر است بپرسیم چرا در دوران حاضر برای سلامت زنان جدا از مردان و کودکان اهمیتی ویژه قائل می‎شوند؟ زنان نیمی از جامعه هستند و وضعیت زیستی متفاوتی نسبت به مردان دارند. از سوی دیگر تا همین چند دهه قبل سلامت و بیماری‌های آنان کمتر از مردان مورد توجه قرار می‎گرفت.

اکنون آنان نه فقط همچون گذشته فرزندآوری و فرزندپروری را برعهده دارند؛ بلکه در جامعه نیز حضوری فعال دارند و نیاز است که از پس همۀ چالش‌ها، تعادلی میان سلامت روحی و جسمی آنان و نقش‌هایی که برعهده دارند، وجود داشته باشد. روز جهانی سلامتی زنان هر سال با همین اهداف در آخرین جمعۀ ماه آوریل، یعنی 28 آوریل (8 اردیبهشت) امسال برگزار می‌شود. این مناسبت راهنمایی برای سلامتی و شادی زنان است.

روز جهانی سلامتی زنان

تاریخچۀ روز جهانی سلامتی زنان

مجلۀDiversity Woman  به عنوان یک رسانۀ جهانی تأثیرگذار دربارۀ زنان و اداره‌کنندۀ  مجموعۀ «چهارشنبه‌های سلامتی» نخستین نهادی بود که در سال 2021 ایجاد روزی برای سلامتی زنان را کلید زد.

مجموعۀ چهارشنبه‌های سلامتی موضوعات مرتبط با سلامتی، از جمله مدیریت استرس، سلامت جسمی و روانی، بهداشت خواب، تغذیه و ذهن آگاهی را  می‌کند. مخاطبان آنها از سراسر جهان و از هر نژاد، فرهنگ و پیشینه‌ای تشکیل شده‌اند. آنها مجرد یا متأهل هستند و گرد هم می‌آیند تا داستان‌های خود را به اشتراک بگذارند و در روزهای سخت به یکدیگر آرامش دهند.

روز جهانی سلامتی زنان و کنفرانس مجازی آن، ضمیمۀ چهارشنبه‌های سلامتی  است که اطلاعاتی در مورد مراقبت از خود و سایر مسائل سلامتی ارائه می‌دهد. روز جهانی سلامتی زنان روزی از سال است که در آن زنان تشویق می‌شوند تا خود را در اولویت قرار دهند و بر سلامت و تندرستی خود تمرکز کنند. کنفرانس مجازی آن نیز به زنان این امکان را می‌دهد که با رهبران، متخصصان و سایر منابع تعامل داشته باشند که به آنها کمک می‌کند تا زندگی خود را دوباره ارزیابی کنند و بر سلامتی زنان تأثیر مثبت بگذارند.

آنها می‌خواهند زنان را با دانشی که برای شادتر و سالم‌تر بودن نیاز دارند توانمند کنند و ابزارهایی که برای موفقیت در تمام جنبه‌های زندگی نیاز دارند را در اختیارشان بگذارند. استعارۀ آنها برای برخورد با افرادی که وضعیت سلامتی دشواری دارند این است: «اول ماسک خودت را بگذار.» چمله‌ای که مهمانداران هواپیما وقتی مشکلی در آسمان پیش می‌آید به مسافران می‌گویند. این جمله اهمیت مراقبت از خود پیش از مراقبت از دیگران را نشان می‌دهد.

زنان تمایل دارند که سلامتی و بقای خودشان را در اولویت قرار ندهند، موضوعی که منجر به مشکلات سلامتی و حفظ ثروت می‌شود. مجلۀ Diversity Woman می‌خواهد به زنان کمک کند تا با در اولویت قراردادن نیازهای خود، به بهترین شکل ممکن عمل کنند زیرا نتیجۀ این رویکرد مادران، همسران، شرکا، کارمندان و مردم شادتر خواهد بود.

روز جهانی سلامتی زنان در گذر زمان

1950؛ کلمۀ «سلامتی» (Wellness) ساخته شد. هالبرت دان، یک پزشک آمریکایی، این کلمه را  با ادغام کلمات بهزیستی (Wellbeing) و تناسب اندام (Fitness) ایجاد کرد.

2007؛ مجلۀ Diversity Woman تأسیس شد. یک مجلۀ کسب‌وکار آمریکایی که مقالاتی دربارۀ کارآفرینی، توسعۀ شغلی، فناوری، امور مالی، سلامت و تنوع را در رابطه با زنان در دنیای تجارت ارائه می‌دهد و داستان‌های موفقیت کسب‌وکار را بازگو می‌کند.

فوریه 2021؛ مجلۀ Diversity Woman  رسماً آخرین جمعۀ هر ماه آوریل را روز جهانی سلامتی زنان اعلام می‌کند. روزی که راهنمای سلامت و شادی زنان است .

29 آوریل 2021؛ مجلۀ Diversity Woman  میزبان نخستین کنفرانس مجازی سلامتی و مراقبت از خود زنان می‌شود.

روز جهانی سلامتی زنان در گذر زمان

چگونه روز جهانی سلامتی زنان را گرامی بداریم؟

رفاه خود را در نظر بگیرید

وضعیت کلی سلامتی خود از جمله سلامت جسمی، روانی، عاطفی و معنوی را بررسی کنید. ممکن است چیزهایی در مورد خودتان کشف کنید که به شما در بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند.

به یک رویداد بپیوندید

به یک رویداد جمعی بپیوندید که از ابتکارات سلامت زنان حمایت می‌کند. شما می‌توانید این سازمان‌ها را با جست‌وجوی آنلاین یا پرسیدن از دوستانی که ممکن است در فعالیت‌های مرتبط با آن شرکت کنند پیدا کنید.

در کمپین رسانه‌های اجتماعی شرکت کنید

این کمپین‌ها اغلب از طریق پست‌های فیسبوک یا هشتگ‌های توییتر اتفاق می‌افتند، اما ایجاد آنها توسط خودتان نیز آسان است. اگر به این پلتفرم‌ها دسترسی دارید، با پست‌های نشاط‌آور در مورد مسائل مربوط به سلامت زنان یا اشتراک‌گذاری داستان‌های جذاب دیگران در این زمینه، اهمیت سلامت زنان را یادآوری کنید.

به خیریه‌ها کمک کنید

خیریه‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای کمک‌رسانی به افراد نیازمند هستند. دست کم نیمی از افراد نیازمند را زنان تشکیل می‌دهند، زنانی که ممکن به دلیل فقر به امکانات بهداشتی و درمانی و شغل دسترسی نداشته باشند. در روز جهانی زنان، خیریه‌ای را پیدا کنید که بخشی از خدمات خود را به زنان ارائه می‌کند، با چنین مؤسسه‌ای همراه شوید، فرقی نمی‌کند که اهل کمک‌های مالی هستید یا کار داوطلبانه و حضوری را بیشتر دوست دارید، هرکاری که انجام دهید می‌تواند زندگی و آیندۀ زنی را نجات دهد و او را به سلامتی نزدیک کند.

روز جهانی سلامتی زنان

پنج نکته که باید در مورد سلامت زنان بدانید

بیماری قلب و عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی عامل یکی از هر چهار مرگ در میان زنان آمریکایی است.

سرطان پستان

طبق گزارش C.D.C، سرطان پستان دومین عامل مرگ ناشی از سرطان (بعد از سرطان ریه) در بین زنان 20 تا 54 سالۀ ایالات متحده است.

زنان بیشتر از شرایط مزمن رنج می‌برند

زنان بیشتر از مردان از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت رنج می‌برند.

افسردگی در بین زنان شایع‌تر است

در سال 2016، هفت درصد از زنان در مقایسه با پنج درصد از مردان، افسردگی را گزارش کردند.

چرا روز جهانی سلامتی زنان مهم است؟

به تغییر زندگی کمک می‌کند

ما بر این باوریم که زنان زمانی می‌توانند در زندگی خود به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای دست یابند که سالم، شاد و راضی باشند. روز جهانی سلامتی زنان در مورد کمک به مردم برای دستیابی به سلامتی و تغییر زندگی آنهاست.

زنان را تشویق می‌کند تا مراقب سلامتی خود باشند

روز جهانی سلامتی زنان فرصتی برای زنان در همه‌جای دنیاست تا مراقب سلامت خود باشند. این روز زنان را به سمت تصمیم‌گیری‌های سالم مانند ورزش و مدیریت استرس راهنمایی می‌کند که تغییرات مثبتی را در زندگی آنها به ارمغان می‌آورد.

مراقبت‌های بهداشتی بهتر را ترویج می‌کند

روز جهانی سلامتی زنان همچنین فرصتی را برای دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی فراهم می‌کند تا با سازمان ملل متحد برای ترویج مراقبت بهتر از مادران و کودکان در سراسر جهان همکاری کنند.

با خرید کیسه خرید تاشو و پارچه ای نیکان در یاری رساندن به نیازمندان شریک باشید 

نیکان و سلامت زنان

مؤسسۀ خیریۀ نیکان ماموت حامی خانواده‌هاست، برخلاف بسیاری از مؤسسات خیریه که فقط در یک حوزه فعالیت می‌کنند نیکان هفت شاخه را برای حوزۀ فعالیت خود در نظر گرفته است تا بتواند در همۀ جنبه‌های اساسی به خانواده‌ها یاری رساند و زمینۀ حفظ کانون خانواده را پدید آورد.

زنان اما به عنوان مادران امروز و فردا و نیمی از نیروی محرکۀ اجتماع برای نیکان از اهمیت بسیاری برخوردارند. به همین دلیل نیکانی‌ها تلاش می‌کنند تا هم با ارائۀ کمک‌های درمانی و معیشتی به سلامت جسمی زنان کمک کنند و هم با تأمین زمینه‌های اشتغال و آموزش موجبات سلامت روان و کاهش استرس آنان را فراهم آورند.

داستان‌ فعالیت‌های در حمایت از زنان را می‌توانید در اینستاگرام مؤسسه مشاهده کنید. زنان مددجوی نیکان عضوی از خانوادۀ مؤسسه هستند و هرتلاشی که برای بهبود معیشت، مسکن و سلامت اعضای خانواده شود، سلامت روح و جسم زنان را به دنبال دارد.

اگر زن هستید چقدر به سلامت خود اهمیت می‌دهید؟ فکر می‌کنید چه کارهایی برای افزایش کیفیت زندگی زنان باید انجام شود؟ خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را در باکس پایین مقاله با ما در میان بگذارید.

نظرات

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
نام و نام خانوادگی
موبایل
نظر شما